Nejen Pluto: Sonda New Horizons změřila záření celého vesmíru

Americká meziplanetární sonda má za sebou unikátní měření, během kterého zmapovala záření optického pozadí vesmíru

18.04.2017 - Stanislav Mihulka

Meziplanetární sonda NASA New Horizons nám poslala dechberoucí snímky trpasličí planety Pluto. Věnuje se ale i jiným věcem. Nedávno získala unikátní data o vesmíru, které je nemožné změřit ze Země, nebo z blízkého okolí naší planety.

Sonda uskutečnila velice přesné měření takzvaného záření optického pozadí vesmíru (anglicky cosmic optical background). Jde o souhrn veškerého optického záření, které produkují všechny jeho zdroje v našem vesmíru.

Podle vedoucího výzkumu Michael Zemcova z Rochesterského technologického institutu bylo něco takového ohromnou výzvou astrofyziky. Výzkumu záření optického pozadí vesmíru ve vnitřní části Sluneční soustavy totiž brání kosmický prach.

Problém se zvířetníkovým světlem

Komety, které po miliardy let létají Sluneční soustavou, zaplnily prostor kolem vnitřních planet jemným prachem. A tento prach rozptyluje sluneční záření, čímž vzniká zodiakální světlo.

TIP: Sonda New Horizons poslala první data z cesty k planetce v Kuiperově pásu

Zodiakální světlo je v okolí Země natolik intenzivní, že zkresluje záření optického pozadí vesmíru. V prostoru kolem Pluta je ale prostředí pro takové pozorování mnohem příznivější, takže sonda New Horizons mohla splnit tento úkol na jedničku.

Rochester Institute of Technology