Nejen Pluto: Sonda New Horizons změřila záření celého vesmíru

18.04.2017 - Stanislav Mihulka

Americká meziplanetární sonda má za sebou unikátní měření, během kterého zmapovala záření optického pozadí vesmíru

Hluboký vesmír - Galaxie M87 a okolní vesmírný prostor

Meziplanetární sonda NASA New Horizons nám poslala dechberoucí snímky trpasličí planety Pluto. Věnuje se ale i jiným věcem. Nedávno získala unikátní data o vesmíru, které je nemožné změřit ze Země, nebo z blízkého okolí naší planety.

Sonda uskutečnila velice přesné měření takzvaného záření optického pozadí vesmíru (anglicky cosmic optical background). Jde o souhrn veškerého optického záření, které produkují všechny jeho zdroje v našem vesmíru.

Podle vedoucího výzkumu Michael Zemcova z Rochesterského technologického institutu bylo něco takového ohromnou výzvou astrofyziky. Výzkumu záření optického pozadí vesmíru ve vnitřní části Sluneční soustavy totiž brání kosmický prach.

Problém se zvířetníkovým světlem

Komety, které po miliardy let létají Sluneční soustavou, zaplnily prostor kolem vnitřních planet jemným prachem. A tento prach rozptyluje sluneční záření, čímž vzniká zodiakální světlo.

TIP: Sonda New Horizons poslala první data z cesty k planetce v Kuiperově pásu

Zodiakální světlo je v okolí Země natolik intenzivní, že zkresluje záření optického pozadí vesmíru. V prostoru kolem Pluta je ale prostředí pro takové pozorování mnohem příznivější, takže sonda New Horizons mohla splnit tento úkol na jedničku.

• Zdroj textu: Rochester Institute of Technology
  • Zdroj fotografií: NOAO/AURA/NSF

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.