Největší záhady vesmíru: Jaká je budoucnost kosmu? (10.)

Dokud byli lidé přesvědčeni, že svět představuje boží dílo, neměla zmíněná otázka smysl. Když však odhalili, že vesmír ovládají pochopitelné přírodní zákony, začal je trápit i kosmický skon

02.07.2016 - Josef Myslín

O počátku existence vesmíru máme již docela slušnou představu: podle moderních poznatků vědy vznikl před 13,8 miliardy let v jediném okamžiku, který nazýváme Velký třesk, a od té chvíle se rozpíná. O jeho budoucnosti pak rozhodne právě způsob, jak bude zmíněné rozpínání pokračovat.

Další díly seriálu:

Zatím připouštíme tři možnosti, z nichž první se nazývá Uzavřený vesmír. V tomto případě je v kosmu dost hmoty, aby její gravitace jednoho vzdáleného dne přemohla síly ovládající rozpínání. Poté se směr otočí a vesmír se bude smršťovat, až jednou skončí v něčem, co lze nazvat Velkým křachem. Druhou možnost jsme pojmenovali Otevřený vesmír: Síla rozpínání gravitaci porazí a rozpínání tak nikdy neskončí. Nakonec bude kosmos neuvěřitelně rozlehlý, ale také neuvěřitelně prázdný. Jeho teplota se přiblíží absolutní nule, přičemž se tomuto stavu často říká Velký zámrz. Poslední možnost představuje přesné vyvážení sil, načež vesmír dosáhne konečného objemu.

Prozatím nedokážeme zodpovědět otázku, která z možností je správná. Poslední výzkumy však ukazují, že expanze vesmíru zrychluje, což má na svědomí dosud nepochopená temná energie. V každém případě mluvíme o neuvěřitelných časových intervalech, proti nimž představuje současné stáří vesmíru jen prchavý okamžik. A do toho ještě vstupuje otázka stability částic. Je ovšem téměř jisté, že vesmírná budoucnost nenahrává zachování inteligentního života: čeká nás buď pekelná výheň, nebo zničující mráz a prázdnota, přičemž dojde k rozpadu částic tvořících naše těla a vše kolem nás.

Kdy najdeme řešení?

Dokud nepochopíme fungování temné energie a nezískáme rovnice kvantové gravitace, jen těžko dokážeme odpovědět na otázku, jak vesmír skončí, pokud k takovému konci vůbec dojde. Zmíněná otázka je navíc ryze teoretická – jedná se o ohromné časy, mnohonásobně převyšující očekávanou dobu existence naší planety. Její zodpovězení by sice přineslo další poznatky o fundamentální podstatě vesmíru, lze však bohužel očekávat, že na konečnou odpověď si ještě počkáme.

Tajemství vesmíru 1/2014