Někteří ptáci jsou chytří jako opice, i když mají malé mozečky

06.03.2016 - Stanislav Mihulka

Ptáci jsou důkazem, že velikost mozku není všechno. Někteří se intelektem vyrovnají lidoopům

Příslovečné ptačí mozečky možná nejsou tak zbytečné, jak by napovídala jejich velikost. Nejspíš mají struktury podobné těm, jaké známe v mozku savců, a které dovolují řešit složité úkoly.

Vědci nedávno dospěli k názoru, že velikost mozku není všechno. Některé pokročilé duševní schopnosti podle nich nezávisejí ani tak na velikosti mozku, jako na tom, jak jsou propojené neurony, buňky nervové soustavy v mozku.

Všechno nasvědčuje tomu, že někteří ptáci, jejichž mozky nemají mozkovou kůru, a váží do 20 gramů, se svými intelektuálními schopnostmi vyrovnají chytrým primátům s půlkilovým mozkem a mozkovou kůrou.

Zkuste si chytit havrana, vránu nebo třeba straku. Jsou tak chytří, že se je povede polapit spíš jenom náhodou.

• Zdroj textu: IFL Science, Trends in Cognitive Science
  • Zdroj fotografií: foxypar4 / Wikimedia Commons

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák