Neobvyklé pozorování: Z neosvětlené strany Venuše přichází rentgenové záření

Nedávný tranzit Venuše přinesl zajímavá pozorování a nové objevy v oblasti rentgenového a ultrafialového záření

14.10.2016 - Stanislav Mihulka

Přechody Venuše přes kotouč Slunce, čili tranzity, bývají dost vzácné. Další takový tranzit bude až v roce 2117, takže ho nikdo z nás nezažije. Ten poslední se ale odehrál poměrně nedávno, v červnu 2012.

Astronomové tento tranzit Venuše využili a provedli zajímavá pozorování. Masoud Afshari z Univerzity Palerma a italského národního institutu astrofyziky (INAF) a jeho kolegové z dat získaných během tranzitu rentgenovým teleskopem japonské sondy Hinode (dříve Solar-B) vyčetli, že z neosvětlené strany Venuše přichází rentgenové a také extrémní ultrafialové záření.

Nejde o poruchu

Pečlivou analýzou těchto dat, spolu s daty přístroje Atmospheric Imaging Assembly na palubě sondy Solar Dynamics Observatory (SDO), dospěli Afshari a spol. k závěru, že pozorované rentgenové a ultrafialové záření není výsledkem poruchy teleskopu. Starší data rentgenové observatoře Chandra navíc ukázala, že podobné emise záření přicházejí i z osvětlené strany Venuše.

TIP: Co je sluneční vítr a jak se projevuje?

Vše nasvědčuje tomu, že na Venuši je zatím neobjasněný zdroj záření, které přichází z atmosféry této planety. Podle Afshariho týmu by tímto zdrojem mohlo být magnetické pole Venuše, které bičuje sluneční vítr. Magnetické pole Venuše má velmi dlouhý „ocas“ (magnetotail), což je ta část magnetického pole, která je za planetou, na straně odvrácené od Slunce. A právě podél tohoto ocasu, který dosahuje až k oběžné dráze Země, by mohlo vznikat pozorované záření.

Universe Today, Astronomical Journal