Nepotřebná webkamera sondy Mars Express se vrací do služby

Dlouhověkost vesmírných přístrojů je v porovnání s pozemskou „spotřební“ elektronikou až zarážející. Dávno nepotřebné komponenty tak někdy nacházejí nečekané využití

02.06.2016 - Martin Reichman

Když před 13 lety (2. června 2003) startovala z kosmodromu Bajkonur planetární sonda Mars Express, vědci pravděpodobně nepočítali s tím, že by našli vědecké využití i pro malou kameru VMC (Visual Monitoring Camera). Kamera, pro své nízké rozlišení 640 × 480 pixelů označovaná jako „vesmírná webkamera“, měla původně sloužit jen pro kontrolu odpoutání přistávacího modulu Beagle 2. Své poslání kamerka zvládla a na několik let se stala nepotřebnou.

Znovu ve službě

Změna přišla až po několika letech – v rámci osvětové a vzdělávací kampaně ESA zpřístupnila v roce 2007 vybraným školám a vědeckým týmům záběry z této kamery. Zobrazovací schopnosti sice ani zdaleka nedosahovaly úrovně primární kamery HRSC, byly ale takříkajíc nadplán.

TIP: Tajemství Beagle 2 odhaleno: Snímky z MRO ukazují, kde na Marsu přistál

Nyní se vědci rozhodli povolat nepotřebnou kameru opět do služby vědě. Nový software vyvinutý na španělské univerzitě má posunout schopnosti kamery VMC na vyšší úroveň. ESA si od nepotřebné kamery slibuje, že díky ní získá nové informace například o dynamice písečných bouří na rudé planetě.

blogs.esa.int