Konec záhady: Legendární signál Wow! nejspíš pochází od komety

08.06.2017 - Stanislav Mihulka

Zdrojem slavného signálu Wow! nebyli zelení mužíčci ani záhadné dimenze. Jeho původcem jsou nejspíš obyčejné komety

Wow! - Původní tiskový záznam signálu Wow! z roku 1977

Signál Wow! byl silný rádiový signál, který 15. srpna 1977 zachytil Jerry Ehman z projektu SETI. Nejsilnější byl na frekvenci 1 420 MHz. Signál se natolik podobal očekávanému signálu mimozemské civilizace, že k němu Ehman červeně připsal emotivní poznámku „Wow!“.

Od té doby signál Wow! fascinuje mnoho lidí. Vidí v něm neuvěřitelné věci, od vzkazu mimozemšťanů až po doposud neznámý fyzikální fenomén. Jeho pravou podstatu se zřejmě podařilo odhalit Antonio Parisimu z floridského Centra planetární vědy. A není nic extra tajemného - podle všeho jde o rádiový signál komety.

Kometární Wow!

Odborníci dlouho nemohli přijít na to, co by mohlo být zdrojem tohoto signálu. Paris si všiml, že se v roce 1977 se v oblasti výskytu signálu pohybovaly dvě komety – 266P/Christensen a P/2008 Y2 (Gibbs). Když se do těchto míst loni v lednu vrátila kometa 266P/Christensen, tak se Paris chopil příležitosti a zkusil se podívat po signálu. A signál na frekvenci 1 420 MHz tam byl.

TIP: Americký profesor přišel s vysvětlením legendárního Wow! signálu z vesmíru

Pokud se Paris neplete, tak jde o konec legendy. Zároveň je to ale zajímavý objev, který nám ukazuje, že komety vyzařují emise rádiového záření. Podle všeho je teď bude možné detekovat a sledovat pomocí radioteleskopů.

• Zdroj textu: IFL Science
  • Zdroj fotografií: Big Ear Radio Observatory & North American AstroPhysical Observatory (NAAPO)

Ve strážních věžích na vrcholcích hor sídlily dobře vyzbrojené posádky, které chránily horské průsmyky před nomádskými agresory.

Třetihorní tučňák Kumimanu biceae měřil asi 1,77 metru a vážil kolem 100 kilogramů.

O tom, že si karnevalové období hojnosti dokázali Benátčané nad míru užít, svědčí opakované zákazy reje masek

Měnící se vzdálenost Měsíce od Země

Formace Stuk kdesi nad východní frontou, zima 1943/1944

Switchblade od Samson Motors má být prvním létajícím sporťákem.