Nová americká sonda SPHEREx dokáže zmapovat oblohu jako nikdy předtím

Po doposud velmi úspěšné evropské sondě Gaia bude mapovat vesmír i americká mise SPHEREx

20.02.2019 - Stanislav Mihulka

Americká vesmírná agentura NASA zacílila na mapování hvězdné oblohy. Ohlásila přípravu nové mise jménem SPHEREx (z anglického Deemed the Spectro-Photometer for the History of the Universe, Epoch of Reionization and Ices Explorer). Plánovaná mise má trat dva roky a odstartovat by měla v roce 2023.

Cíle této mise jsou velkorysé - sonda SPHEREx by měla zmapovat oblohu a přispět k pochopení rozložení základních chemických prvků ve vesmíru. Obzvláště by se měla zaměřit na to, jak jsou vlastně základní prvky, které jsou nutné ke vzniku života, časté v Mléčné dráze.

300 milionů galaxií a 100 milionů hvězd

Podle šéfa NASA Jima Brindestineho jde o skvělý projekt. Nejenom že rozšiřuje americkou flotilu výkonných vědeckých sond, které zkoumají tajemství vesmíru, jde také o významný prvek pro balancování amerického vědeckého zkoumání vesmíru, které se snaží využívat mise různého rozsahu a náročnosti.

TIP: Miliarda hvězd ve 3D: Tým observatoře Gaia publikoval první katalog hvězd

Sonda SPHEREx každých šest měsíců vytvoří kompletní novou mapu hvězdné oblohy v oblasti viditelného a blízce infračerveného záření. Využije přitom technologie ze satelitů na oběžné dráze Země i z misí k Marsu. Tyto mapy budou zahrnovat 96 různých barev a ve svém barevném rozlišení tím pádem předčí všechny stávající mapy hvězdného oblohy. V NASA očekávají, že mapy od SPHEREx budou zobrazovat 300 milionů galaxií a 100 milionů hvězd Mléčné dráhy.

Caltech