Nový objev: V atmosféře Marsu jsou vrstvy kovů, které by tam neměly existovat

13.04.2017 - Stanislav Mihulka

V okolí Země jsou kovové částice uspořádané podle magnetického pole. Jak ale vznikly vrstvy kovů u Marsu?

MAVEN - Meziplanetární sonda MAVEN nás zásobuje jedním zajímavým objevem za druhým

V poslední době se vyrojilo více zajímavých novinek z rudé planety. Americká sonda MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Emission) opět hlásí z oběžné dráhy Marsu pozoruhodný objev v marťanské atmosféře.

MAVEN objevil vrstvy elektricky nabitých atomů kovových prvků, jejichž výskyt odporuje dosavadním představám o atmosféře Marsu, které jsme si utvořili podle zkušeností ze Země. Budeme se muset smířit s tím, že atmosféry jiných planet mohou fungovat velmi odlišným způsobem.

Kovy v atmosféře

Meziplanetární prostor Sluneční soustavy je plný prachu s kovovými prvky. Když se takový prach dostane k planetě s atmosférou, tak ho část obvykle shoří a zůstanou po něm kovové částice, tvořené například železem nebo hořčíkem. Země má k dispozici poměrně výkonné magnetické pole, takže se kovové částice z vesmíru uspořádávají podle jeho magnetických siločar.

TIP: Mise splněna: Sonda MAVEN potvrdila, že Mars přišel o 90 % oxidu uhličitého

Mars ale nemá žádné magnetické pole, které by stálo za řeč. Joseph Grebowsky z NASA Goddard Space Flight Center v Greenbeltu, stát Maryland a jeho kolegové, kteří objevili vrstvy železa a hořčíku v atmosféře Marsu, si proto lámou hlavu, jak se tam takové vrstvy mohou udržet a proč jsou uspořádané podle výšky nad povrchem Marsu. Prozatím ale žádné vysvětlení nemají.

• Zdroj textu: New Scientist
  • Zdroj fotografií: NASA/Goddard Space Flight Center

Vzducholoď Italia, jež se v roce 1928 měla vznést k severnímu pólu, nakonec svého cíle dosáhla, poté však tragicky ztroskotala.

Sériová výroba návratových modulů lodí Sojuz