Nový typ ekologického plastu se rozkládá již po třech hodinách

21.11.2014 - redakce 100+1

Tisíce tun jedovatého plastu končí na skládkách a v oceánech. Vědci se proto snaží nalézt ekologičtější náhradu plastů

Plasty dnes najdeme takřka všude, v nábytku, elektronici, protetických pomůckách i v autech. Není pochyb o tom, že jsou pro náš život velmi důležité, zároveň ale představují i značnou ekologickou zátěž. Drtivá většina plastů se velmi špatně rozkládá mnohdy až stovky let a v případě, že neprojdou procesem recyklace, mohou uvolňovat toxické látky, otravovat vzduch a vodu.

Ekologické plasty

Dlouhá léta se proto vědci pracují na plastech se zkrácenou životností, přičemž základem je, aby zkrácená životnost byla přidanou hodnou a neovlivňovala samotné funkční vlastnosti plastu. Obvykle se jedná o kombinaci polymerů na bázi škrobu nebo polymléčné kyseliny a plastů vyráběných standardními postupy z fosilních zdrojů. Většina těchto plastů se rozkládá během šesti měsíců.

Vědci ze státní univerzity v Severní Dakotě nyní přišli se zcela novým druhem plastu se zkrácenou životností. Jejich plast vyrobený z molekul fruktózy a molekuly označované jako phototriggers se rozkládá během tří hodin působením procesu fotodegradace, tedy působením tzv. černého světla, přesněji ultrafialového UVA záření o vlnové délce 360 nm, které atmosféra Země (na rozdíl od UVB záření) propouští.

O využití extrémně rychle degradujícího plastu vědci zatím nehovoří, spíše než pro zahradní nábytek bude ale určen pro uzavřené přístroje, jejichž recyklace je nyní velmi složitá. Nový postup také ukazuje směr, jakým by se vývoj ekologických plastů mohl v budoucnu ubírat.

• Zdroj textu: Angewandte Chemie

Ve strážních věžích na vrcholcích hor sídlily dobře vyzbrojené posádky, které chránily horské průsmyky před nomádskými agresory.

Třetihorní tučňák Kumimanu biceae měřil asi 1,77 metru a vážil kolem 100 kilogramů.

O tom, že si karnevalové období hojnosti dokázali Benátčané nad míru užít, svědčí opakované zákazy reje masek

Měnící se vzdálenost Měsíce od Země

Formace Stuk kdesi nad východní frontou, zima 1943/1944

Switchblade od Samson Motors má být prvním létajícím sporťákem.