Nový výzkum: Temná hmota s temnou energií nejspíš opravdu existují

09.08.2017 - Stanislav Mihulka

Podle současných teorií tvoří viditelná hmota jen velmi malou část vesmíru. Většina je tvořena temnou hmotou a temnou energií a rozsáhlý výzkum to potvrzuje

Teleskop Blanco - Teleskop Víctor M. Blanco chilské observatoře Cerro Tololo hraje zásadní roli v projektu Dark Energy Survey

Pokud úvahy fyziků správné, tak viditelná hmota tvoří jenom docela malou část vesmíru. Několikanásobně více by mělo být temné hmoty a většinu vesmíru by měla tvořit temná energie. Potíž je v tom, že o temné hmotě téměř nic nevíme a o temné energii toho víme ještě méně. Dokonce není ani jasné, zda tyto fenomény existují.

Výzkumu temné hmoty a temné energie se věnují vědci v rámci projektu Dark Energy Survey (DES). Zabývají se studiem 26 milionů vybraných galaxií a sledují jejich osudy během posledních 7 miliard let. V těchto dnech uveřejnili první výsledky své práce.

Vesmír s temnou hmotou a energií funguje

Vědci Dark Energy Survey přesně změřili některé klíčové kosmologické parametry. Zároveň dospěli k závěru, že standardní kosmologický model, známý jako Lambda-CDM, funguje nejlépe, když v sobě zahrnuje jak temnou hmotu, tak i temnou energii.

TIP: Soumrak temné energie? Nová studie zpochybňuje zrychlování rozpínání vesmíru

Podle badatelů je to poprvé, kdy někdo zkombinoval data z počátku vesmíru, získaná zmapováním reliktní mikrovlnného záření, s údaji, které poskytlo pozorování galaxií v rozvinutém vesmíru. Projekt Dark Energy Survey poběží asi ještě čtyři roky. Snad nakonec přispěje i k odhalení podstaty temné hmoty a temné energie.

• Zdroj textu: SLAC National Accelerator Laboratory
  • Zdroj fotografií: Reidar Hahn / Fermi National Accelerator Laboratory

Kéralští komunisté propagují sekularismus a práva žen. Jejich demonstrace stále dokážou přitáhnout davy.

Kaspické jezero (resp. Kaspické moře) je se svojí rozlohou 371 tisíc kilometrů čtverečných a délkou 1 199 kilometrů největším jezerem světa a zasahuje území pěti středoasijských států. Prvenství mezi jezery zastává i co do objemu, nachází se v něm 78 200 krychlových kilometrů slané vody.

Novozélandští vojáci pózují s německou protitankovou puškou Tankgewehr Mauser

S heliocentrickým uspořádáním Sluneční soustavy přišli už staří Řekové. Na obrázku ilustrace z roku 1660

Princ Ruprecht nebyl jen velký dobrodruh a schopný velitel, ale také štědrý mecenáš věd a umění

Jeskynní a skalní obydlí hrála důležitou roli i v čínské historii. V jednom takovém strávil sedm let i současný čínský prezident Si Ťin-pching.