Opravdu existuje temná energie?

26.09.2015 - Michal Švanda

Většina odborné komunity považuje zrychlenou expanzi vesmíru za fakt podložený nezpochybnitelnými daty z pozorování. Teoretičtí kosmologové dávají zrychlené rozpínání do souvislosti s důležitou substancí – temnou energií –, o níž však víme jediné: že by měla tvořit většinu energie a hmotnosti celého vesmíru.

Přesto se najdou vědci, kteří nesouhlasí ani s interpretací získaných dat ani s konceptem temné energie. Někteří astrofyzikové se domnívají, že pozorovaná expanze celého vesmíru je jen optickou iluzí, již způsobilo narušení symetrie elektroslabé interakce v raných fázích kosmického vývoje. Pokud bychom se nacházeli v obří bublině s menší průměrnou hustotou než okolí, mohli bychom hustotní změny zaměnit za rozpínání celého vesmíru. Podobně bychom vnímali, jestliže by se tato velká lokální bublina pohybovala vůči ostatnímu kosmu.

Jiní odborníci sice připouštějí zrychlené rozpínání, ale odmítají existenci temné energie. Nejčastěji se objevují myšlenky o neplatnosti obecné teorie relativity (teorie gravitace) na velkých prostorových škálách. Ve hře je také teorie stárnutí světla, podle níž světlo s věkem z blíže nevysvětlených důvodů samovolně ztrácí energii. Potom by kosmologický červený posuv nepředstavoval důsledek rozpínání vesmíru, ale právě uvedeného jevu. Jedná se však o alternativní hypotézy mimo hlavní proud výzkumu.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 1-2/2015

Štíhlý blonďák s modrýma očima okouzloval okolí svým zjevem, vybraným chováním a konverzační duchaplností

Veliké černé díry jsou jako kočky. Buď spí, nebo pojídají dobroty v okolí

Na potřeby tří lidí v České republice padne ročně jeden statný smrk.

Jezírko u pramene Farské kyselky