Oteplování Arktidy: Konec bílých medvědů?

25.06.2013 - David Bimka

Ledním medvědům zvoní hrana. Změny klimatu mají dalekosáhlé důsledky především kvůli jejich potravě. Během období léta, kdy mizí sníh, totiž drží medvědi „hladovku“ a nejí

Zásoby tuku shromažďují především na jaře během lovné sezóny. Především u samic je množství tuku kritické, protože s úbytkem váhy klesá i jejich schopnost úspěšně vyvést mláďata. Nyní se období léta začíná více a více prodlužovat a medvědi hladovějí čím dál víc.

Pokud se vyplní temné předpovědi amerického vědeckého týmu US Geological Survey, z dvaadvaceti tisíc polárních medvědů jich během tohoto století zmizí až dvě třetiny. Ty tání ledu ohrožuje nejenom přímo, ale i nepřímo skrze jejich blízké příbuzné. Medvědi grizzly totiž stále častěji nacházejí cestu na sever, kde by za normálních okolností nemohli přežít. Svým bratrancům tak přebírají část potravy, a pokud mezi nimi dojde na přímý střet o lovné území, lední medvědí obvykle nemají šanci. Evoluce je totiž pro pobyt v Arktidě vybavila lehčí lebkou a slabším stiskem čelistí, které jsou proti konkurenčním grizzlyům nedostatečné. Vědci přesto vyjádřili naději, že se populaci ledních medvědů podaří zachránit, pokud bude oteplování klimatu zbrzděno.

Jezero Van ukrývá velkou stavbu z éry království Urartu

Druh alkoholu má význam pro náladu pijana

Jedovatou barvu plnou olova ochutnával, otrava byla otázkou času…

Střet kavalerie v bitvě u Náchoda 27. června 1866

Vizualizace planety Ross 128 b o velikosti Země s vhodnými teplotními podmínkami na povrchu. Systém leží pouhých 11 světelných let od Země.