Partenogeneze, cesta budoucnosti: Obejdou se žraloci bez samců?

Malí žraloci, kteří se vyvinuli pomocí partenogeneze, tedy z vajíčka neoplodněného spermiemi, byli vždy slabí a dlouho nepřežili. Nyní však vědci potvrdili první případ zdravých mláďat, která se narodila panenské samici a bez problémů se dožila pěti let

09.10.2016 - Zuzana Teličková

Jedná se o dvě samičky žralůčka běloskvrnného (Chiloscyllium plagiosum) chovaného v akváriu Belle Isle v americkém Detroitu. Matka obou samiček žije spolu s ostatními samicemi stejného či příbuzného druhu a po dobu pobytu v akváriu neměla kontakt s žádným samcem. Genetické testy provedené dr. Kevinem Feldheimem z Pritzkerovy laboratoře molekulární systematiky a evoluce prokázaly, že genetický materiál žraločích mláďat pochází pouze od matky. Vědci tak vyloučili možnost oplodnění před umístěním do akvária.

TIP: Jak loví žralok aneb Vyrovnané šance nerovných protivníků

Další analýza provedená v laboratoři Královské univerzity v Belfastu pak upřesnila, že genom dcer není úplně stejný jako u matky a že tedy jde o její poloviční klony. Zdá se, že tito mladí jedinci překonali nevýhodu v podobě malé genetické diverzity a těší se spokojenému životu. Podle Demiana Chapmana z Institutu pro ochranu oceánů se navzdory dřívějším zkušenostem může nakonec partenogeneze ukázat jako funkční způsob rozmnožování: „Žraloci tu jsou již sta tisíce let a zdá se, že mají dost zajímavé strategie přežití, o kterých se dovídáme až nyní.“

Příroda 3/2010