Pohled skrze Mléčnou dráhu odhalil dvojici vzdálených Cefeid

05.02.2015 - Redakce Tajemství vesmíru

Pohled na známá místa pomocí infračeveného dalekohledu občas umí astronomy překvapit. Nově například odhalil dvojici doposud neznámých proměnných hvězd – Cefeid

Díky pozorování v infračerveném spektru, pomocí dalekohledu VISTA, astronomové objevili dvojici dosud neznámých velmi vzdálených Cefeid – proměnných hvězd, které se z našeho pohledu nacházejí téměř přesně za mlhovinou Trifid. Jedná se o první hvězdy tohoto typu, které byly nalezeny za centrální výdutí v rovině naší Galaxie.

Tyto dvě hvězdy, o kterých se astronomové domnívají, že jsou nejjasnějšími členy rozsáhlejší hvězdokupy, jsou jedinými Cefeidami, které se dosud podařilo objevit poblíž roviny Galaxie, avšak na opačné straně od jejího středu, než se nachází Sluneční soustava. Objevené hvězdy mění svoji jasnost s periodou 11 dní.

Mlhovina Trifid se nachází asi 5 200 světelných let od Země. Střed naší Galaxie leží asi 27 tisíc světelných let daleko, prakticky stejným směrem a nově objevené Cefeidy se nacházejí ve vzdálenosti asi 37 tisíc světelných let.

Jeden snímek, dva pohledy

Na snímcích viditelného spektra mlhovina Trifid vypadá jasná, a to jak v červené barvě, za kterou je zodpovědný ionizovaný vodík, tak v odstínech modré, vznikajících díky rozptýlenému světlu mladých horkých hvězd. Také mohutné oblaky prachu pohlcující světlo jsou na těchto snímcích velmi nápadné.

Při pohledu pomocí dalekohledu VISTA, který pracuje v infračerveném oboru, vypadá objekt velmi odlišně. Z nápadné mlhoviny nezbylo prakticky nic. Prachové pásy jsou nenápadné a záření vodíkových atomů je viditelné jen slabě.

• Zdroj textu: eso.org
  • Zdroj fotografií: ESO, D. Minniti

Vzducholoď Italia, jež se v roce 1928 měla vznést k severnímu pólu, nakonec svého cíle dosáhla, poté však tragicky ztroskotala.

Sériová výroba návratových modulů lodí Sojuz