Pravděpodobnost, že je Země obyvatelnou planetou, je jen 82 %. Cože?

11.02.2016 - Martin Reichman

V žebříčku potenciálně obyvatelných planet získala Země jen 82 % a předstihli ji dva extrasolární konkurenti. Co to znamená?

V pátrání po potenciálně obyvatelných světech vědcům pomáhá tzv. index obyvatelnosti. Jde o komplexní souhrn předpokladů, které umožňují vznik a trvale udržitelný život. Pokud byste čekali, že základní jednotkou tohoto žebříčku je Země, budete nejspíš překvapeni - naše domovská planeta získala v indexu obyvatelnosti jen 82 %.

Příliš horká pro život

Index obyvatelnosti planet hodnotí celou řadu aspektů – atmosférický tlak, přítomnost vody, geologii a pochopitelně také vzdálenost planety od její mateřské hvězdy. Právě poslední kritérium je v případě Země takříkajíc „na hraně“. Pokud bychom podle stávajících měřítek posuzovali vzdálenou zemi, považovali bychom ji vzhledem k malé vzdálenosti od hvězdy za příliš horkou pro život. Podle Roryho Barnese z Washingtonské univerzity se naše planeta nachází na vnitřním okraji obyvatelné zóny.

Lepší než Země

Relativně nízké hodnocení Země ale není jediným překvapením nového žebříčku – ve skutečnosti existují minimálně dva světy, které jsou na tom z pohledu obyvatelnosti lépe, než naše planeta. Konkrétně jde o exoplanetu Kepler-442b (KOI-4742.01) a (prozatím) kandidátskou planetu KOI 3456.02. Prvně jmenovaná extrasolární planeta se nachází zhruba 1 120 světelných let od Země, od druhé nás pak dělí dokonce 1 460 světelných let.

Ve svém důsledku jde ale vlastně o dobrou zprávu. Pokud víme, že život může existovat i na planetách, které se nacházejí na okrajích obyvatelných zón, rozšiřuje se tím i náš seznam světů, které můžeme považovat za potenciálně obyvatelné. Stávající počet planet, které považujeme za skutečně obyvatelné je poměrně nízký. Zdá se tedy, že svůj pohled budeme muset poněkud přehodnotit.

• Zdroj textu: The Astrophysical Journal

V Perugii můžete projít etruskou bránou starou více než dva tisíce let.

Mamograf je speciální rentgen pro diagnostiku rakoviny prsu