Přehledně: Kde se vzal vodík, kyslík, zlato a další chemické prvky

25.10.2017 - Martin Reichman

Vodík, který je v lidském těle přítomný v každé molekule vody, pochází z Velkého třesku. Ve vesmíru nejsou žádné další zjevné zdroje vodíku. Uhlík, stejně jako kyslík, je dílem jaderných fúzí uvnitř hvězd. Většina železa v našich tělech vznikla při dávných a dalekých výbuších supernov. Zlato vzniklo s velkou pravděpodobností při srážkách neutronových hvězd, které můžeme pozorovat jako krátkodobé události záblesků gama nebo gravitačních vln. Prvky jako fosfor a měď jsou v našich tělech přítomny jen v malých množstvích, jsou ale důležité pro funkci všeho známého života.

Barevně kódovaná periodická tabulka představuje zatím ty nejlepší znalosti lidstva o původu všech známých prvků. Místa vzniku jader některých prvků, jako je například měď, nejsou dobře známa a jsou trvalým předmětem pozorování a počítačového výzkumu.

• Zdroj textu: Wikipedia, Jennifer Johnson
  • Zdroj fotografií: apod.nasa.gov

Kéralští komunisté propagují sekularismus a práva žen. Jejich demonstrace stále dokážou přitáhnout davy.

Kaspické jezero (resp. Kaspické moře) je se svojí rozlohou 371 tisíc kilometrů čtverečných a délkou 1 199 kilometrů největším jezerem světa a zasahuje území pěti středoasijských států. Prvenství mezi jezery zastává i co do objemu, nachází se v něm 78 200 krychlových kilometrů slané vody.

Novozélandští vojáci pózují s německou protitankovou puškou Tankgewehr Mauser

S heliocentrickým uspořádáním Sluneční soustavy přišli už staří Řekové. Na obrázku ilustrace z roku 1660

Princ Ruprecht nebyl jen velký dobrodruh a schopný velitel, ale také štědrý mecenáš věd a umění

Jeskynní a skalní obydlí hrála důležitou roli i v čínské historii. V jednom takovém strávil sedm let i současný čínský prezident Si Ťin-pching.