Překvapující objev: První planetka, která má vlastní prstence

27.03.2014 - Petr Broža

Dlouho se myslelo, že prstence má ve Sluneční soustavě jen Saturn. Nakonec byly objeveny u všech obřích planet a nyní dokonce u planetky, která je daleko menší než mnohé měsíce

První planetkou, u které byl nalezen prstenec, je 10199 Chariklo. Ta má dokonce dva prstence kroužící blízko nad jejím povrchem. Předpokládá se, že jde o zbytky po dávné kolizi, které zůstaly na její oběžné dráze. Průměr planetky je pouze 250 kilometrů, zatímco průměr plynných obrů je mnohonásobně větší; proto je nalezení prstenců u takto malého objektu velkým překvapením.

Dva prstence a měsíc

Prstence byly objeveny náhodou a objevitelé přiznávají, že je vůbec nehledali; ani nepředpokládali, že by planetky mohly mít vlastní prstence, když je nemá žádná z vnitřních planet. Když brazilští astronomové sledovali planetku Chariklo, jak přechází před hvězdou UCAC4 248-108672 v červnu loňského roku, všimli si dvou krátkých pohasnutí hvězdy. Pozorování byla prováděna celkem na sedmi místech, takže bylo možno lépe díky rozdílné době přechodu určit orientaci, tvar a šířku prstenců.

Prstence mají podle odhadů průměr několika kilometrů a jsou zhruba tisíckrát blíže k planetce, než je vzdálenost Měsíce od Země (cca 380 kilometrů). Ba co víc, astronomové dokonce předpokládají, že by se na oběžné dráze okolo planetky mohl nacházet i malý měsíc. Je možné, že se zformoval z pozůstatků po dávné srážce, podobně jako náš Měsíc je pravděpodobně pozůstatkem srážky Země s tělesem o velikosti Marsu někdy v počátcích Sluneční soustavy. Další přechod planetky před hvězdou proběhl 20. března, kdy byla existence prstenců definitivně potvrzena a objev zveřejněn.

Skupina kentaurů

Chariklo patří do skupiny planetek kentaurů, které obíhají kolem Slunce na drahách mezi Jupiterem a Neptunem a pocházejí pravděpodobně z Kuiperova pásu. Mají podobné vlastnosti jako komety, mají tedy ledová jádra. Jen u nich nedochází k tvorbě ohonů, protože se nedostávají do velké blízkosti Slunce. Chariklo je největší z nich, proto jí je věnována i zvláštní pozornost.

• Zdroj textu: Space.com, Universetoday.com
  • Zdroj fotografií: ESO/L. Calçada/Nick Risinger (skysurvey.org)

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.