Primární zrcadlo teleskopu Jamese Webba je konečně kompletní

Všech osmnáct segmentů primárního zrcadla vesmírného teleskopu Jamese Webba je na svém místě. Nyní je na řadě optika

05.02.2016 - Martin Reichman

Poslední z 18 segmentů primárního zrcadla vesmírného dalekohledu Jamese Webba (JWST) dosedlo na své místo tuto středu. Nejdůležitější část největšího a nejsilnějšího kdy sestrojeného vesmírného dalekohledu je tak kompletní. Celková plocha primárního zrcadla JWST bude sedmkrát větší než v případě Hubbleova teleskopu, což vědcům umožní nahlédnout hlouběji do vesmírného prostoru a pozorovat slabší objekty. Velké zrcadlo jim také dovolí pořizovat snímky s mimořádným rozlišením.

Největší šperk

Jednotlivé části zrcadla měří 1,3 metru v průměru a váží přibližně 40 kilogramů. Celkový průměr primárního zrcadla je 6,5 metru. Vyrobené je z beryllia, které je nejen mimořádně lehké, ale také tepelně a mechanicky odolné. Do vesmíru by se měl nový teleskop podívat v roce 2018.

„Montáž primárního zrcadla je významný milník a vyvrcholení desetileté práce – od návrhu, výroby, testování až po montáž zrcadla,“ řekl Lee Feinberg, manažer Goddardova kosmického střediska, kde montáž probíhala.

Dalším krokem bude montáž optiky a testování všech komponent. Jak ukázal případ Hubbleova dalekohledu, bude tato fáze pro teleskop naprosto klíčová. Na rozdíl od Hubbla totiž není v případě JWST prostor pro nepřesnosti. Vzhledem ke vzdálenosti v jaké bude JWST operovat jsou jakékoli servisní mise vyloučené