Přírodní výběr stále funguje. Nizozemci by mohli vyprávět

14.04.2015 - Stanislav Mihulka

Nizozemci jsou teď nejvyššími lidmi planety. Prý by za tím mohla být rychlá evoluce výšky postavy v Nizozemsku

Co se týká výšky postavy, nemají Nizozemci na planetě konkurenci. Obyvatelstvo Nizozemska, hustě osídlené monarchie na pobřeží Severního moře, vyrostlo za posledních 150 let o impozantních 20 centimetrů. Nizozemci teď jsou oficiálně nejvyššími lidmi světa.

Jak je to možné? Obvykle se mluví o vzestupu životní úrovně, kvalitní stravě anebo solidní lékařské péči. Podle nové studie v tom ale může být ještě něco jiného. Obdivuhodný vzrůst Nizozemců by prý mohl být pěknou ukázkou přírodního výběru v akci.

Vědci tvrdí, že vysocí muži v Nizozemsku mají v průměru více dětí, než jejich nižší soukmenovci, a že jejich děti lépe přežívají. Tak se stalo, že se v Nizozemsku šíří geny, které jsou zodpovědné za vysokou postavu Nizozemců. Donedávna byli nejvyšší na světě Američané. V 18. století byli muži v USA o 5 až 8 centimetrů vyšší než Nizozemci. Dneska jsou Američané nejtlustší, ale ve výšce postavy je předhonili Evropané. Ani Nizozemci podle vědců nebudou držet titul nejvyšších lidí věčně. Lidská evoluce běží dál.

• Zdroj textu: Nature News, Proceedings of the Royal Society B
  • Zdroj fotografií: DirkvdM / Wikimedia Commons

<p>John Kennedy a jeho žena Jacqueline při slavnostním průjezdu Dallasem. Za několik okamžiků se ozvou výstřely.</p>

Na mimořádném místě nejlidnatější země světa lze po ránu vidět i takovéto živé obrazy.

Vchod do luxusního vinohradského kina Flora

Sloanova digitální přehlídka oblohy slibuje zajímavé objevy

U ochrnutých potkanů zabraly kmenové buňky

Uloupené předměty mají podle všeho velkou sběratelskou cenu – kromě brýlí, cigaretového pouzdra a živé nahrávky z koncertu Beatles, jsou mezi nimi například i tři ručně psané Lennonovy deníky.