Proč má roční období narození vliv na sklony k alergiím? Odpověď je v DNA

Lidé narození na podzim nebo v zimě mají větší šanci, že se u nich rozvine nějaká alergie. Souvisí to s jejich DNA

30.03.2016 - Stanislav Mihulka

U lidí, kteří se narodili na podzim nebo v zimě, se s větší pravděpodobností objeví nějaká alergie. Nikdo přitom přesně neví proč. Ve hře je hned několik hypotéz.

Vědci podezřívají změny v intenzitě slunečního záření, které bývá na podzim a v zimě slabší než v létě. Na slunečním záření přitom závisí obsah vitamínu D u dětí. Roli by mohly hrát i změny obsahu alergenů, jako třeba pylu nebo roztočů nebo termín prvního prořezávání zoubků dítěte, které obvykle doprovázejí infekce. Vliv by mohla mít i strava matky v prvních měsících života dítěte, jejíž složení se v průběhu roku mění.

Badatelé teď zjistili, že se roční období narození dítěte projeví na jeho DNA v podobě takzvaných epigenetických změn. Samotná DNA je sice stále stejná, mění se ale její metylace, čili přítomnost či nepřítomnost metylových skupin. Metylace DNA má přitom zásadní vliv na aktivitu jednotlivých genů.

Je to vůbec poprvé, kdy vědci popsali fungující mechanismus, kterým může datum narození dítěte ovlivňovat jeho zdravotní stav. Objevené rozdíly v epigenetických změnách, které jsou vázány na roční období narození, přitom souvisejí s rozvojem alergií.

The Conversation