Proč má Venuše tak pomalou rotaci?

12.08.2017 - Michal Švanda

Tajemná Venuše - I Venuše se, stejně jako Triton, otáčí jinak než většina objektů ve Sluneční soustavě

Venuše má nejen pomalou rotaci (jedna otočka trvá dlouhých 243 dní), ale také se jako jediná planeta Sluneční soustavy otáčí retrográdně, tedy proti směru pohybu kolem Slunce. Je to věc jednak neobvyklá a jednak doposud neuspokojivě vysvětlená.

TIP: Jak dlouho trvá jeden den na různých planetách Sluneční soustavy?

V současnosti existují tři pracovní hypotézy. Přirozeně by bylo možné změnu rotační osy vysvětlit obřím impaktem v dávné minulosti, nejspíš ještě v dobách, kdy Venuše nebyla zcela utuhlá. Impakty obecně mohou rotační stav těles výrazně změnit. Dále je tu možnost, že mladá planeta rotovala „normálně“, ale slapové efekty v její husté atmosféře rotaci zpomalily a nakonec převrátily.

Podle další hypotézy je současný stav výsledkem rovnováhy mezi slapovým působením Slunce a atmosférickými slapy, vyvolanými ohřevem od naší hvězdy. Že bude mít atmosféra na rotaci Venuše velký vliv, naznačují i přesná měření z kosmických sond, podle nichž se rotace planety zpomalila během šestnácti let o 6,5 minuty na otočku.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 11/2016
  • Zdroj fotografií: Calvin J. Hamilton

V Perugii můžete projít etruskou bránou starou více než dva tisíce let.

Mamograf je speciální rentgen pro diagnostiku rakoviny prsu