Proč musela shořet sonda Cassini? Kvůli obavám NASA z kontaminace měsíců

18.09.2017 - Stanislav Mihulka

V NASA neponechali nic náhodě a zlikvidovali dosluhující sondu Cassini. Na palubě mohla mít pozemské mikroby

Konec Cassini - Závěrečné okamžiky mise sondy Cassini v představě kreslíře

Úspěšná americká meziplanetární sonda Cassini zakončila svou misi před pár dny. Podle pokynů pozemních operátorů zamířila do horních vrstev atmosféry Saturnu, kde rychle shořela.

Závěr mise sondy Cassini proběhl tak, jak měl. Bylo to naplánované, ale nikoliv nezbytné. Sonda klidně mohla zůstat na oběžné dráze Saturnu, kde by obíhala ještě velice dlouhou dobu. Proč tedy NASA nechala úspěšnou sondu zničit?

Saturnovy měsíce a pozemští mikrobi

Důvod je poměrně prostý - podle NASA existovala malá šance, že by někdy ve vzdálené budoucnosti neovladatelná sonda Cassini mohla dopadnout na některý ze Saturnových měsíců.

TIP: Konec mise Cassini: Zítra odpoledne sonda shoří v atmosféře Saturnu

Měsíce Enceladus a Titan jsou místem, kde by mohly (alespoň teoreticky) existovat nějaké organické formy života. Na palubě sondy Cassini zase mohli přežít pozemští mikrobi, kteří by podle představ NASA (při velké smůle) mohli ohrozit prostředí na těchto měsících. Riziko bylo sice velmi malé, nikoliv ale zanedbatelné. V každém případě v úvahách NASA zvítězila preventivní ochrana těchto vzdálených světů.

• Zdroj textu: IFL Science, Space.com
  • Zdroj fotografií: NASA / JPL-Caltech

Tradiční trh na jednom z mnoha malých náměstí v Lille. Podobné se konají každé sobotní ráno a na stáncích najdete vše, po čem vaše srdce touží.

Kresba podle dřevořezby doprovázející českou zprávu o pádu povětroně v Durynsku

USS Constitution představuje skutečný unikát: Třístěžňová fregata je totiž originál. Na vlnách se plaví od roku 1797 a kromě britské HMS Victory (která se však několik let rekonstruovala) jde o nejstarší a nejdéle sloužící válečnou loď světa. Vznikla v bostonské loděnici podle návrhu konstruktéra Joshuy Humphreyse a největší úspěch slavila roku 1812, kdy porazila pět anglických plavidel. Vysloužila si tak přezdívku Old Ironside, v překladu „lamželezo“. Od roku 1907 funguje v Bostonu jako muzejní loď s prohlídkami pro veřejnost.

Flétňáci australští jsou pěkní, inteligentní a nebezpeční