Proč se Venuše a Uran neotáčejí jako ostatní planety?

13.12.2014 - Michal Švanda

Planety i planetky obíhající kolem Slunce vznikly ve velmi rané fázi procesem postupného nabalování: docházelo ke srážkám menších objektů, které se pak často spojovaly do větších. Počet a směr kolizí měl přitom vliv nejen na výslednou hmotnost a chemické složení tělesa, ale také na jeho pohybový stav. Drtivá většina srážek, při nichž vznikly planety Sluneční soustavy, probíhala ve smyslu (směru), pak smysl oběhu tělesa souhlasí se smyslem jeho rotace kolem vlastní osy, přičemž je tato rotační osa téměř kolmá k rovině oběhu.

V našem solárním systému najdeme jen dvě výjimky: Venuši a Uran. První zmíněná planeta se kolem vlastní osy otáčí déle, než trvá její oběh kolem Slunce, a ve výsledku tedy rotuje opačně. Rotační osa Uranu pak leží prakticky v jeho oběžné rovině, a planeta tak jakoby válí sudy. Vzhledem k tomu, že úhel rotační osy sevřený s rovinou oběhu přesahuje 90°, je i v případě Uranu smysl jeho rotace opačný k oběhu planety. Vědci se domnívají, že původ zmíněného stavu obou planet tkví v dávné katastrofické kolizi s jinými tělesy o srovnatelných hmotnostech, jež rotační osu Venuše i Uranu významně vychýlila. Podobné střety přitom nepředstavovaly v mladém protoplanetárním disku nic výjimečného – při jednom takovém vznikl například i náš Měsíc.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 3/2014

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák