První elektromobil od Škodovky dokáže jet téměř bez řidiče

Automobilky se nám v poslední době snaží vytřít zrak futuristickými koncepty aut budoucnosti. Už nestačí jen přidat hybridní pohon, který kombinuje elektromotor se spalovacím motorem. Moderní vozidla, která vypadají jakoby vyjela z garáže šíleného vědce, totiž musí šlapat čistě na elektřinu a také by měla řidiči umožnit, aby si během cesty mohl maličko zdřímnout. Auto, které se nezvládne řídit aspoň trochu samo, na silnice budoucnosti nepatří. Ve stejném duchu připravila svůj první elektromobil i Škoda Auto.

21.05.2017 - Komerční prezentace



První český elektromobil Škoda Vision E by měl naše silnice brázdit asi za 3 roky, kdy ho Škoda hodlá uvést na trh. Zatím automobilka představila pouze jeho koncept na nedávném autosalonu v Šanghaji.

První český elektromobil má dojet až 500 km na 1 nabití

Elektrické SUV-kupé od Škody sice neohromí přehnaným futuristickým vzhledem, ale svými parametry se rozhodně nedrží při zemi. S dojezdem 500 km na jedno nabití se řadí k vůdcům pomyslného elektrického pelotonu. Například i většina elektromobilů od Tesla Motors zvládne po nabití dojet „jen“ něco kolem 400 km.

Škoda Vision E dosáhne maximální rychlosti 180 km za hodinu a má disponovat 3. úrovní autonomního řízení. To znamená, že umělá inteligence elektromobilu zvládne bez problémů pohyb v kolonách, vyhýbání se kolemjedoucím vozidlům, projíždění většiny úseků na dálnicích a vyhledávání volného místa na parkovišti a následné zaparkování. Nicméně, v ostatních situacích auto předá řízení lidskému řidiči.

Na chvíli zdřímnout za volantem si člověk může jen u vozu se 4. úrovní autonomního řízení. Vůz totiž zvládne vše sám s výjimkou mimořádných situací (např. sněhová kalamita). V nejvyšší 5. úrovní není řidič už vůbec potřeba. Nicméně současná vozidla dosahují max. 2. úrovně, kdy je možné autu řízení jen občas přenechat.

Vision E nabije baterii rychleji než vozy od Tesly

První elektromobil ze stáje Škoda pro lepší komfort nabídne zvýšenou pozici sedaček a jejich mírné vytočení (o 20 stupňů) pro snadnější nastupování. Dveře po stranách se budou netradičně otvírat proti sobě. Kromě těchto malých vychytávek Škoda plánuje revoluční rychlost nabíjení baterie. K nabití 80 % baterie by mělo stačit pouhých 30 minut. Pro srovnání s konkurencí si pomůžeme zase u známé automobilky Tesla. Její populární elektromobil Model S dosáhne v režimu rychlonabíjení 80 % nabité baterie za 40 minut. Plné nabití baterie trvá 75 min.

Nicméně, ani společnost Tesla Motors nespí na vavřínech a už v dnes pracuje na efektivnějším systému nabíjení, Supercharger V3, který by dodal energii téměř vybité baterii elektromobilu za pouhou čtvrthodinku.

Dobijecí stanice pro elektromobily stále přibývají

Rychlé nabíjení ve stanicích Tesla Supercharger je dostupné na necelých 3 stovkách míst po celé Evropě. V České republice dobíjecí stanice Tesly stojí jen jedna. Milovníci rychlých elektromobilů ji najdou na Vysočině poblíž Humpolce. Řidič elektroauta ale může využít jednu z více než stovky dobíjecích stanic po celé republice. Komu rychle dochází šťáva, lehce zjistí, kde je nejbližší stanice na jedné z aktualizovaných online map dobíjecích stanic. Stanic pro dobíjení elektromobilů rychle přibývá nejen u nás, ale i všude ve světě. Noční můra nepojízdného elektromobilu bez kapky elektřiny někde na dálnici nebo uprostřed pustiny už řidiče děsit nemusí.

Více zajímavých článků z oblasti elektromobility najdete na našem portálu.

  • Zdroj textu

    PR

  • Zdroj fotografií

    Škoda Auto


Další články v sekci