První start evropské rakety Vega

První start Vegy -<p>Z Jižní Ameriky úspěšně odstartovala malá evropská raketa Vega, čímž byl ukončen její devítiletý vývoj. Na oběžnou dráhu vynesla devět malých, většinou studentských výzkumných družic. </p>
První start Vegy -

13 . 2 . 2012

Raketa Vega je evropská lehká nosná raketa pro náklady s hmotností do 2100 kilogramů. Slouží pro vynášení malých vědeckých družic vypouštěných na nízkou nebo polární dráhu. Jejím provozovatelem je společnost Arianespace, která zajišťuje starty z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně.

První start rakety Vega proběhl z kosmodromu Kourou 13. února 2012. Raketa vynesla devět družic – LARES (LAser RElativity Satellite) italské kosmické agentury ASI, ALMASat-1 Boloňské univerzity a sedm nanosatelitů evropských univerzit – italské e-St@r a UniCubeSat GG, rumunský Goliat, maďarský MaSat-1, polský PW-Sat, francouzský Robusta a španělský Xatcobeo. Maďarská, polská a rumunská družice se staly prvními družicemi dotyčných zemi.

• Zdroj fotografií: ESA, S. Corvaja