Vědci už mají odpověď na zásadní otázku: Kam zmizely trpasličí galaxie?

Astronomové už asi vědí, jak mohly z vesmíru zmizet trpasličí galaxie, které tam podle našich modelů scházejí

27.01.2017 - Stanislav Mihulka

Současný kosmologický model vesmíru, který zahrnuje temnou hmotu a temnou energii, není úplně perfektní. Chybí například vysvětlení, kam se poděly trpasličí galaxie. Ve vesmíru jich je totiž mnohem méně, než kolik předpovídají modely.

Tým astronomů Virginské univerzity a jejich kolegů teď ale přišel se zajímavým a poměrně nečekaným vysvětlením. Podle jejich pozorování trpasličí galaxie mohou tvořit skupiny, které jsou nezávislé na velkých galaxiích. V těchto skupinách pak trpasličí galaxie během asi 1 miliardy let splynou do jediné galaxie střední velikosti. Pokud se teze virginských vědců potvrdí, budeme mít zřejmě odpověď na hádanku chybějících trpasličích galaxií.

TIP: Trpaslík překvapil: Malá galaxie poprvé přistižena při kanibalismu

Badatelé objevili sedm izolovaných skupin trpasličích galaxií ve vzdálenosti 200 až 650 milionů světelných let od nás, z nichž každá má tři až pět členů. Jejich výzkum byl součástí projektu TiNy Titans, zkráceně TNT, jehož náplní je zkoumat, jak mezi sebou navzájem interagují trpasličí galaxie.

IFL Science, Nature Astronomy