Revoluční motory? Rakety ve vesmíru i auta na Zemi by mohla pohánět voda

Na Cornellově univerzitě vyvíjejí pohon, který jako palivo používá obyčejnou vodu

03.10.2016 - Stanislav Mihulka

Tým inženýrů Cornellovy univerzity, které vede bývalý vedoucí technolog NASA Mason Peck, vyvíjí pohon pro satelity, jehož palivem je voda. Nejprve by chtěli vypustit sondu ze třídy CubeSatů, která s vodním pohonem doletí na oběžnou dráhu Měsíce.

Voda jako palivo budoucnosti

Do doby, než lidstvo vynalezne warpový pohon, s nímž bude cestovat mezi hvězdami a galaxiemi jako metrem po Praze, budeme muset spoléhat na staré dobré reaktivní motory. Satelity s takovým pohonem potřebují palivo, které je pokud možno lehké a obsahuje co nejvíce energie na co nejmenší objem. Důležitá je také otázka bezpečnosti, kterou není radno podceňovat.

Tým z Cornellu navrhuje používat jako palivo pro reaktivní motor sond vodu, kterou si sonda sama pomocí energie ze solárních panelů rozloží na kyslík a vodík. Voda má velkou výhodu v tom, že jí je ve vesmíru všude plno. Nebylo by ji tudíž nutné komplikovaně vozit ze Země.

TIP: Dohoda o nové generaci motorů: NASA vsází na plazmový pohon

Když vědci uspějí ve vývoji kosmických sond na vodu, tak by se takový pohon mohl prosadit i na Zemi, v automobilech i jiných dopravních prostředcích. Ani na Zemi totiž není o vodu nouze.

The Conversation