Rok a půl na oběžné dráze Marsu: Sonda MOM přináší důležitá data

První indická sonda na oběžné dráze Marsu se má čile k světu a posílá snímky rudé planety. Nyní Indové zveřejnili i důležitá vědecká data

08.03.2016 - Martin Reichman

Je s podivem jak snadno dokáží vědci překlenout politické nesváry. Zatímco politické napětí mezi Ukrajinou a Ruskem by se dalo krájet, spolupráce obou zemí v oblasti výzkumu na Mezinárodní vesmírné stanici funguje (alespoň navenek) na jedničku. Do „klubu spolupracujících“ se nyní připojila i Indie.

Rok a půl na oběžné dráze

Indická sonda MOM (Mars Orbiter Mission), která operuje na oběžné dráze Marsu již rok a půl, pořídila obrovské množství mimořádně zajímavých snímků. Kromě fotografií ale Indická vesmírná agentura (ISRO) zveřejnila jen naprosté minimum skutečných vědeckých dat. Tedy až doposud.

Během září sestoupila MOM se své obvyklé 400 kilometrové oběžné dráhy na mnohem nižší úroveň. Od povrchu rudé planety ji dělilo jen 260 kilometrů. Tento manévr umožnil jednomu z šestice vědeckých přístrojů na palubě sondy detailně analyzovat atmosféru Marsu. Indická agentura nyní zveřejnila data z přístroje MENCA (Mars Exospheric Neutral Composition Analyzer) - detektoru kyslíku, dusíku a oxidu uhličitého v různých úrovních marsovské atmosféry.

Dalším důležitým přístrojem MOM je přístroj MSM (Methane Sensor for Mars), který dokáže detekovat v atmosféře metan. Ten je důležitým (i když ne absolutním) indikátorem možného života. Přestože byl metan detekován v atmosféře již dříve, je jeho nové zjištění pro vědce velmi důležité – opakovaně zjištěné poznatky jsou totiž základem každého vědeckého bádání.

ISRO, universetoday.com