Rosetta se opět shledá s Philae: Na konci září dosedne na kometu

Mise sondy Rosetty se nezadržitelně blíží ke svému konci. Na konci září dosedne na povrch komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko

01.06.2016 - Martin Reichman

Evropská sonda Rosetta má za sebou předlouhou pouť. Za 12 let dokázala urazit vzdálenost téměř 8 miliard kilometrů (tedy více než 52× vzdálenost od Země ke Slunci) a od Země ji v současné době dělí přes 425 milionů kilometrů. S tím jak se sonda postupně vzdaluje z dosahu Slunce (aktuálně ji od naší hvězdy dělí přes 466 milionů kilometrů) se blíží čas konce její mise.

Shledání po 2 letech

Evropská vesmírná agentura již od počátku počítala s tím, že Rosetta svou pouť zakončí dosednutím či řízeným dopadem na povrch komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Nyní ESA zveřejnila první podrobnosti této závěrečné části mise. Rosetta má na povrch komety dosednout 30. září přičemž cílovým místem dosednutí má být oblast Agilkia. Jde tedy o stejné místo, kam v listopadu 2014 dosedl i modul Philae. Oba stroje by tak měly na povrchu jádra komety spočinout nedaleko od sebe.

Podle vědců z ESA budou následující týdny stejně nebo možná i náročnější než události spojené s vysazením Philae. V minulých dnech sonda přešla do neplánovaného nouzového režimu a pozemní centrum s ní na čas ztratilo spojení.

TIP: Philae přistála: Příběh šílené evropské cesty za kometou

I během přistání bude Rosetta plnit vědecké úkoly - jakmile sonda překoná vzdálenost 500 metrů od povrchu, začne pořizovat fotky s vysokým rozlišením. Pokud se vše vydaří, půjde o dokonalé završení její veleúspěšné dvanáctileté pouti.

blogs.esa.int