Rosetta žije! Sonda, která bude zkoumat kometu, se probudila

20.01.2014 - Redakce

Přílet evropské sondy ke kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko a vysazení přistávacího modulu na povrch budou patřit k vrcholům kosmonautiky v letošním roce

Dnes se po 957 dnech hibernace probudila k životu sonda Rosetta evropské agentury ESA, která je ve vesmíru už od března 2004. První komunikace ze sondy dorazila do řídícího střediska v Darmstadtu v Německu v 19:18 h. Rosetta míří ke kometě 67P/Churyumov-Gerasimenko, kam dorazí v srpnu tohoto roku. Následně dojde ke „vstupu na dráhu kolem komety“ – i když by bylo přesnější hovořit o synchronizaci letu obou těles.

A pokud vše půjde podle plánu, 10. listopadu 2014 shodí sonda na povrch vlasatice modul Philae: ke kontaktu má přitom dojít rychlostí 1 m/s. Zařízení se nejprve přichytí dvojicí harpun a poté ještě několika vrtáky. ESA by považovala za úspěch 65 hodin práce na povrchu, ale doufá v několikaměsíční činnost. Rosetta by pak měla mít dostatek pohonných látek pro let ve formaci s kometou do prosince 2015.

Vzducholoď Italia, jež se v roce 1928 měla vznést k severnímu pólu, nakonec svého cíle dosáhla, poté však tragicky ztroskotala.

Sériová výroba návratových modulů lodí Sojuz