Rostou mikrobi na Mezinárodní vesmírné stanici jinak než na Zemi?

01.06.2015 - Stanislav Mihulka

Jak dopadlo srovnání růstu kolonií různých pozemských bakterií na Zemi s palubou ISS?

Ve Spojených státech se nedávno tisícovky nadšenců zapojily v rámci občanské vědy do Projektu MERCCURI, jehož cílem je prozkoumat chování pozemských mikrobů ve vesmíru. Vědci Kalifornské univerzity v Davisu, kteří projekt organizují, se přitom nesoustředili na původce onemocnění, ale na neutrální nebo i užitečné mikroby.

Lidé, kteří s projektem spolupracovali, nasbírali vzorky mikrobů všude možně. Z nich pak vědci vybrali 48 různých druhů mikrobů, které se pak na palubě kosmické lodi společnosti SpaceX vydali na Mezinárodní vesmírnou stanici.

Z těchto 48 druhů jich jenom pár rostlo na oběžné dráze odlišně a z nich se jen u jediného druhu Bacillus safensis lišil růst mezi Zemí a ISS statisticky významně. Byl to Bacillus safensis, kterého shodou okolností v minulosti nasbírali na zařízení připravované mise NASA dvou robotických vozítek Mars Exploration Rover, před jejich starty v roce 2003. Dotyčná bakterie rostla lépe na oběžné dráze. Z chování většiny bakterií ale zatím jasně vyplývá, že pozemské mikroorganismy rostou na oběžné dráze velmi podobně, jako doma na Zemi.

• Zdroj textu: University of California - Davis Health System
  • Zdroj fotografií: DIY Space Exploration

I Česko mohlo mít své moře a přístav – díky geniální vizi rychlostního tunelu, jenž by vedl přes Rakousko až do Slovinska.

Díky matce se Marcele otevřel celý divadelní svět

Nově objevený chrám Ramesseho II. v egyptské Gíze

Na celé řadě objektů čs. polního opevnění testovali Němci své zbraně a taktiku. Na snímku objekt těžkého opevnění N-S 82 Březinka

Extrémně rychle rotující neutronová hvězda neboli pulzar

Vchod do showroomu Casa Ceramica v Manchesteru.