Může škodlivý hmyz vyhnat z lesa heavy metal?

02.07.2013 - Zuzana Teličková

Vědecké experimenty zabývající se vlivem hudby na hmyz prokázaly, že brouci nemají rádi heavy metal a ze všeho nejvíc jim vadí jejich vlastní zvukově upravené projevy. Toto zjištění je důležité zejména pro boj s brouky ničícími borovice, které jsou důležitou součástí ekosystému

Pokud trubci náhodou oplodnění přežijí, zbytek roje je stejně z úlu vyhostí, protože jsou nadále „nepoužitelní“.

Lesní škůdci se začali v důsledku klimatických změn přemnožovat a dělat velké škody. Vědci se proto snažili přijít na zvuk, který by je z lesa vyhnal. Zkoušeli nahrávky skupin jako jsou Guns & Roses nebo Queen, ale brouci si na ně brzy zvykli a nevěnoval jim příliš mnoho pozornosti. Nakonec se nejvíc osvědčily zvuky brouků samotných, přehrané v blízkosti zamořených stromů. Pro tento účel vědci zvolili agresivní zvuky samečků, které byly uměle prodlouženy a zesíleny. Nahrávky měly silný účinek na celou komunitu: přerušily práci brouků na nových cestičkách pod kůrou, způsobily vzájemnou agresi mezi jedinci a narušily páření. Projekt s názvem Beetle Mania tak má naději na úspěch. Po letech snahy zničit brouky chemickou cestou se možná ukazuje nový způsob, jak ochránit stromy před přemnoženými škůdci. Velkým úkolem vědců nyní však je zdokonalit metodu natolik, aby měla vliv jen na parazity a neškodila ostatnímu hmyzu.

Vizualizace zachycuje první známou mezihvězdnou planetku `Oumuamua. Získaná měření naznačují, že `Oumuamua je nejspíš husté, pravděpodobně kamenné nebo dokonce kovové 400 metrů dlouhé těleso, jeho povrch má temně červenou barvu a není pokryt ledem.

Pennsylvania Avenue, Washington (1900 a 2013)

Snímek z prosince 1969 zachycuje Mansona během eskorty k předběžnému slyšení u soudu.

Po elektrických automobilech přicházejí na řadu elektrické náklaďáky