S novým laserovým pohonem může cesta na Mars trvat jen 3 dny

24.02.2016 - Martin Reichman

S pomocí současných technologií nám cesta k Marsu zabere přibližně 6 měsíců, s novým laserovo-fotonovým pohonem bychom to zvládli za 3 dny

Půl roku, tak dlouho by v současné době trvala cesta k Marsu. Pochopitelně nejde jen o čas samotný, delší cesta znamená také vyšší náklady a nelze pominout ani možné negativní dopady dlouhodobého pobytu lidí v prostředí mikrogravitace na jejich zdraví. Ostatně NASA již zdravotní rizika pečlivě sleduje v rámci roční mise astronautů Scotta Kellyho a Michaila Kornijenka na Mezinárodní vesmírné stanici.

Co kdyby ale existoval levný a přitom dostatečně výkonný pohonný systém, který by dokázal dlouhou cestu výrazně zkrátit? Kromě možné cesty k rudé planetě by se nám otevřely takřka netušené možnosti vesmírného cestovatelství.

Světlo místo paliva

Philip Lubin, vědecký pracovník NASA, je přesvědčen, že takový systém (alespoň v teoretické rovině) existuje. Je jím fotonový pohon, který využívají například solární plachetnice. Ty využívají ke svému pohonu energii slunečního světla. V případě kosmických raket by ale využití slunečního svitu nestačilo, podle Lubina bychom ale mohli využít obří směrové lasery, které by v pulzech dodávaly několikanásobně vyšší energii a tím také potřebný tah.

„Neexistuje žádný důkaz, že by podobný pohon nefungoval,“ tvrdí Philip Lubin. „Pomocí fotonovo-laserového pohonu by plavidlo o hmotnosti 100 kilogramů bylo schopné zvládnout cestu k Marsu v pouhých 72 hodinách. V případě kosmické lodě s posádkou by to pak mohlo být zhruba za měsíc.“

Podle Lubina by největší výhodou nového pohonu byla jeho mimořádně nízká finanční náročnost a možnost jej používat opakovaně. Samotná kosmická loď by potřebovala jen zcela minimální množství vlastního paliva. To by podstatným způsobem snížilo její hmotnost a tím také cenu vesmírné mise.

• Zdroj textu: NASA 360

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.