Slibné vyhlídky: Planety podobné Zemi u dvou hvězd by mohly být obyvatelné

14.04.2017 - Stanislav Mihulka

Hvězdné války nelhaly. Tatooine světy by skutečně mohly být vhodné pro život

Tatooine svět - U těsných dvojhvězd mohou existovat planety podobné Zemi

Tatooine, domovská planeta Luka Skywalkera připomíná pouštní svět. Žít se tam ale jakž takž dá. Mohly by Tatooine světy být obyvatelné i v našem vesmíru?

Max Popp z Princetonu a Siegfried Eggl z Caltechu si vzali data hvězdného systému Kepler 35, v němž tvoří těsnou dvojhvězdu Kepler 35A a Kepler 35B. Kolem obou těchto hvězd obíhá superzemě Kepler 35b, která je asi osmkrát větší než Země a jeden oběh zvládne za 131,5 dne.

Obyvatelné Tatooine světy

Vědci namodelovali hypotetickou planetu podobnou Zemi a pokrytou vodou, která by kolem hvězd Kepler 35A a B obíhala jednou za 341 až 380 dní. Z jejich simulací vyplývá, že by v takovém případě planeta zůstala plná vody a byla by příhodná pro život pozemského typu.

TIP: Vědci mají důkaz, že u těsných dvojhvězd mohou být kamenné planety

Ze závěrů studie vyplývá, že těsné dvojhvězdy podobné systému Kepler 35 jsou ve skutečnosti skvělými kandidáty na hledání obyvatelných planet, i když se podmínky v takových systémech v některých ohledech výrazně liší od toho, co známe ve Sluneční soustavě.

• Zdroj textu: NASA, Nature Communications

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.