Slibné výsledky: Žížaly se mohou množit v simulované půdě Marsu

04.12.2017 - Stanislav Mihulka

Jak by si na Marsu vedly žížaly? Nizozemský experiment ukazuje, že překvapivě dobře

Ať už jako první postaví základnu na Marsu americká NASA nebo třeba vizionář Elon Musk, budoucí kolonizátoři se zřejmě neobejdou bez vlastních vypěstovaných plodin. Na Marsu přitom není zrovna útulná krajina, nýbrž vyprahlá a zmrzlá poušť.

Plodiny na Marsu nebudou potřebovat k růstu jen organickou hmotu. Jsou také závislé na půdních organismech, především na bakteriích a žížalách, které unikátním způsobem promíchávají a kypří půdu.

Žížaly v simulované půdě z Marsu

Jak by si tedy na Marsu vedly žížaly? Nizozemští odborníci s nimi provedli experiment, během něhož umístili žížaly do simulované půdy z povrchu Marsu. A žížaly to zvládají podle všeho dobře. Dokonce tak dobře, že se v simulované půdě Marsu množily.

TIP: Zemědělci trénují na Mars: Vypěstovali 10 plodin v simulované marťanské půdě

Vědci si v tomto případě vyrobili imitaci půdy rudé planety ze suti havajské sopky, kterou namíchali se substrátem z Mohavské pouště. Před zahájením experimentu půdu kompletně sterizilizovali, aby byla skutečně jako z pustiny Marsu.

• Zdroj textu: Wageningen University
  • Zdroj fotografií: Wieger Wamelink/WUR

Jak by vypadaly Niagarské vodopády, kdyby v řece Svatého Vavřince došla voda? Reálnou fotografii vyretušoval grafik Joel Krebs.

Jasný meteor nad Oklahomou (2008)

Pohled z Velké Hejšoviny na Broumovské stěny, Broumovskou kotlinu a Javoří hory

Snímek z konce října 1937 zachycuje Benita Mussoliniho při oslavách 15. výročí pochodu na Řím, kterým donutil vládu k rezignaci a krále k předání moci do rukou fašistů. Po diktátorově levici jde zástupce Adolfa Hitlera Rudolf Hess a oba muže při přehlídce doplňují další italští generálové.

Jeskynní systémy na Yucatánu jsou jako jiný svět