Zažijte obrovskou sílu slunečních superbouří v brněnském planetáriu

25.02.2016 - Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno

Hvězdárna a planetárium Brno uvádí jedno z nejvýpravnějších představení, jaké kdy vzniklo pro digitální planetária

Na povrchu Slunce to doslova vře. Výtrysky extrémně horkého plynu, žhavé vlny tsunami a obrovské exploze. Pod náporem sluneční plazmy se prohýbá magnetické pole naší planety. Slunce se nás doslova dotýká…

Show Sluneční superbouře

Vydejte se na výpravu k naší nejdůležitější hvězdě ve vesmíru. Poznejte horoucí nitro hluboko pod povrchem Slunce a zažijte obrovskou sílu slunečních superbouří. Show Sluneční superbouře nabídne doslova dech beroucí záběry. Během projekce se proletíte oblaky horké plazmy, prokličkujete magnetickým polem planety Země, ponoříte se pod viditelný povrch Slunce. Obrazový příběh doplní vlastní projekce o téměř neuvěřitelných možnostech moderní techniky.

Představení Sluneční superbouře vysvětlí, jakým způsobem Slunce ovlivňuje dění na planetě Zemi. Během přestavby magnetického pole, erupcí a výronů sluneční hmoty vznikají oblaka horké plazmy, která se řítí prostorem Sluneční soustavy rychlostí až několika milionů kilometrů v hodině. Pokud narazí na planetu Zemi, vytváří nejen polární záře, ale přímo zasahuje do našich každodenních životů. Jak to, že díky Slunci přestávají pracovat rozvody elektrické energie, umělé družice anebo mezikontinentální spojení?

Evropský unikát

Unikátní vizualizace magnetických polí Slunce i Země, stejně jako útvarů na povrchu i pod povrchem naší denní hvězdy, vznikaly na těch nejvýkonnějších počítačích na světě. Brněnské planetárium je přitom v Evropě druhým, které představení Sluneční superbouře zařazuje do stálého repertoáru.

Představením Sluneční superbouře provází hlas Vojtěcha Dyka. Jeho součástí je také unikátní projekce od Pavla Karase, která dokumentuje fantastickou kvalitu slunečních observatoří. Jak důmyslně a jak detailně jsme schopni studovat naši denní hvězdu? A najdeme v blízkém vesmíru stálice podobné našemu Slunci?

Vstříc našemu Slunci se můžete na brněnské hvězdárně vydat v únoru a březnu vždy ve středu, pátek, sobotu a neděli. Součástí představení Sluneční superbouře je komentované povídání o hvězdné oblohy.

Ukázka z představení Sluneční superbouře

• Zdroj textu: www.hvezdarna.cz
  • Zdroj fotografií: Hvězdárna a planetárium Brno

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.