Sonda Cassini posílá krásné snímky, stále ale nevíme, jak rychle Saturn rotuje

01.08.2017 - Stanislav Mihulka

Meziplanetární sonda na oběžné dráze plynného obra s prstencem zvolna finišuje svoji misi. Skončí 15. září vlétnutím do Saturnu

Saturn s prstenci - Jeden z nových kouzelných snímků Saturnu od sondy Cassini ve falešných barvách

Americká sonda Cassini tráví poslední týdny své pozoruhodné mise na oběžné dráze Saturnu. Intenzivně pracuje a posílá spousty hezkých fotek i cenných dat. Výsledky některých měření jsou ale dost překvapující.

Na palubě Cassini je i magnetometr a sonda s ním měří magnetické pole plynného obra. Vedoucí týmu magnetometru Michele Dougherty z Královské univerzity v Londýně a její kolegy udivilo, že magnetické podle Saturnu má zcela nepatrný sklon rotační osy (0,06 stupně) oproti rotační ose planety.

Magnetické pole Saturnu

To vědcům dost zkřížilo plány. Snaží se totiž přesně změřit délku dne na Saturnu, kterou kupodivu stále ještě neznáme. Je to něco kolem 10 hodin 40 minut, což je ale jenom hrubý odhad.

TIP: Sonda Cassini úspěšně proletěla mezi Saturnem a jeho prstenci

Měřit rotaci plynného obra z rotace jeho atmosféry je dost nepřesné. Vědci proto doufali, že jim pomůže měření magnetického pole planety. S tak malým sklonem rotační osy se z toho ale stal nečekaně obtížný úkol.

• Zdroj textu: NASA
  • Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Tradiční trh na jednom z mnoha malých náměstí v Lille. Podobné se konají každé sobotní ráno a na stáncích najdete vše, po čem vaše srdce touží.

Kresba podle dřevořezby doprovázející českou zprávu o pádu povětroně v Durynsku

USS Constitution představuje skutečný unikát: Třístěžňová fregata je totiž originál. Na vlnách se plaví od roku 1797 a kromě britské HMS Victory (která se však několik let rekonstruovala) jde o nejstarší a nejdéle sloužící válečnou loď světa. Vznikla v bostonské loděnici podle návrhu konstruktéra Joshuy Humphreyse a největší úspěch slavila roku 1812, kdy porazila pět anglických plavidel. Vysloužila si tak přezdívku Old Ironside, v překladu „lamželezo“. Od roku 1907 funguje v Bostonu jako muzejní loď s prohlídkami pro veřejnost.

Flétňáci australští jsou pěkní, inteligentní a nebezpeční