Sonda Ulysses u Jupitera

Sonda Ulysses -<p>Dva roky po vypuštění proletěla sonda Ulysses kolem Jupitera, kde zaznamenala překvapivě velký únik prachu. </p>
Sonda Ulysses -

8 . 2 . 1992

Šestnáct měsíců po svém vypuštění proletěla sonda Ulysses kolem Jupitera. Gravitace planety jí pomohla dosáhnout unikátní oběžné dráhy okolo Slunce, odkud mohl vesmírný průzkumník pozorovat oba póly naší hvězdy.

Sonda byla společným projektem ESA a NASA. Byla vynesena 6. října 1990 do volného kosmického prostoru pomocí raketoplánu Discovery při misi STS-41. Poté byla pomocí urychlovacího stupně Inertial Upper Stage vyslána na dva roky trvající cestu k Jupiteru. Tam objevila, trochu nad rámec své mise, překvapivě velký únik prachu z Jupiterova systému.

Průzkum Slunce

Později sonda obíhala po eliptické dráze nad póly Slunce, díky čemuž je mohla přímo sledovat. Poprvé se nad jižní pól dostala v roce 1994, nad severní o rok později. Jeden oběh okolo Slunce jí trval šesti let. Druhý přelet nad póly Slunce vykonala mezi lety 2000 a 2001.

Mezi vědecké úspěchy sondy patří i objev částic mezihvězdného prachu, který prochází heliosférou napříč sluneční soustavou, či průzkum tří kometárních ohonů, jimiž prolétla.

• Zdroj fotografií: ESA, Dave Hardy