Špagetová mlhovina: Kolosální mračno po výbuchu supernovy Simeis 147

19.05.2017 - Martin Reichman

Špagetová mlhovina - Sharpless 2-240, neboli Špagetová mlhovina, na obloze pokrývá téměř 3 stupně a k vidění je v souhvězdích Býka a Vozky.

Ve spletitých filamentech slabého zbytku supernovy Simeis 147 je snadné se ztratit. Objekt je také katalogizován jako Sharpless 2-240, známější je ale pod označením Špagetová mlhovina. Na obloze pokrývá téměř 3 stupně a k vidění je v souhvězdích Býka a Vozky. Mračno trosek hvězdy při odhadované vzdálenosti 3 000 světelných let měří asi 150 světelných let

Tento kompozitní obraz obsahuje snímky pořízené přes úzkopásmové filtry zvýrazňující červenou emisi ionizovaných atomů vodíku. Zbytek supernovy má odhadované stáří asi 40 000 let. Rozpínající se zbytek není jediným pozůstatkem exploze - kosmická katastrofa po sobě zanechala také rotující neutronovou hvězdu.

• Zdroj textu: apod.nasa.gov
  • Zdroj fotografií: Daniel López, IAC

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.