Papušci jsou jako lidé: Starého nestora novým kouskům nenaučíš

Dokud jsou novozélandští papoušci nestor kaka mladí, umí skvěle řešit hádanky a úkoly. S postupujícím věkem to už tak slavné není

03.06.2016 - Stanislav Mihulka

Papoušci nestor kaka původně obývali lesy Nového Zélandu. S lidmi se příliš nesnesou a dneska už nejsou nikde početní nebo běžní. Není divu že jsou na Novém Zélandu ohrožení. Když ale usoudí, že jim nic nehrozí, tak se nechají lidmi krmit.

Snědí téměř vše. Nepohrdnou semeny, plody, listy, květy, listy, nektarem, ale ani různým hmyzem. Když jedí, tak je na nich vidět, jak jsou šikovní. Samotní nestoři kaka jsou zase potravou různých dravců, kteří se po objevení Nového Zélandu dostali do této oblasti planety.

Vědci nedávno zjistili, že mladí nestoři kaka jsou doopravdy excelentní v řešení nejrůznějších problémů. Starší papoušci sice také leccos zvládnou, je ale znát, že mladší papoušci mají v tomto směru pořádný náskok.

TIP: Papoušci vazové milují vápník a používají nástroje, aby ho získali

Badatelé uspořádali sérii experimentů s celkem 104 papoušky, aby prozkoumali jejich potenciál přizpůsobit se podmínkám prostředí. Mezi schopnostmi řešit problémy byl u jednotlivých papoušků velký rozdíl podle jejich věku. Když byli starší než 3 roky, jejich úsudek se nápadně zhoršil.

PhillipC / Wikimedia Commons