Stejně chytří jako šimpanzi: I sloni dovedou táhnout za jeden provaz

28.05.2017 - Zuzana Teličková

Inteligenční test zkoumající schopnost slonů vzájemně spolupracovat prokázal, že tato zvířata vykazují vysoký sociální intelekt a chápou cenu týmové práce. Sloni se tak zařadili k šimpanzům a delfínům, kteří představují druhy s nejvyšší úrovní poznávacích procesů

Mistři spolupráce mezi zvířaty - Míra schopnosti učení, řešení problémů a spolupráce, jaká se projevuje mezi slony, je v živočišné říši velmi vzácná

V rámci klíčového experimentu vědci umístili za volejbalovou síť (která plnila funkci plotu) posuvnou desku s červenými miskami plnými obilí. Deska, kolem které byl uvázán provaz, se dala do pohybu pouze v případě, že za konce provazu tahali dva sloni současně. Pokud za lano ve snaze přiblížit si misku s jídlem tahal jen jeden slon, provaz se vyvlékl. Experimentu se zúčastnilo 12 samců a samic z Thajského centra pro záchranu slonů v Lampangu.

Po brzkém zjištění, že pochoutku nelze získat samostatně, vydrželi sloni trpělivě čekat na partnera až 45 vteřin, a pokud jej do této doby vědci nepřivedli, začali se rozhlížet kolem, jako by říkali: „Děláte si legraci? Na tohle musíme být dva.“

TIP: Zrod zvířecích superpotomků aneb Jak zvířata investují do dalších generací

Ve většině případů se sloni bez potíží ke žrádlu dostali. Nejmladší slonice Neua Un dokonce přišlápla konec provazu přední nohou a nechala svého partnera, aby tahal sám. Stejně chytrý byl i JoJo, který se vůbec neobtěžoval chodit k síti, dokud nebyl vypuštěn další slon.

Taková míra schopnosti učení, řešení problémů a spolupráce je podle vědců v živočišné říši velmi vzácná. Většina zvířat sice také pracuje ve skupinách, ale jsou k tomu jaksi „naprogramována“ a na rozdíl od slonů evidentně nechápou význam celého procesu.

„Jedná se o první experimentální důkaz naučené spolupráce u tohoto živočišného druhu,“ říká psycholožka Diana Reissová z Hunter College, které spolu s mnoha dalšími vědci experiment velmi ocenila. Sloni využívají svých schopností spolupracovat zejména v péči a ochraně vlastních mláďat, ale například také v případě, že se snaží pomoci zraněnému členu stáda vstát.

• Zdroj textu: Příroda 4/2011
  • Zdroj fotografií: Shutterstock, Plos One

V meziválečném Československu akcie bank téměř nepřetržitě klesaly a finanční skandály a špatné investice byly takřka na denním pořádku

Současný 25m teleskop na Astronomické observatoři Sin-ťiang

Zástupy hinduistů čekají ve vlažné vodě, až na ně přijde řada pod posvátným pramenem.

Krajta tmavá nekontrolovaně požírá zvířecí populace NP Everglades