Superpřesné dalekohledy hledají tranzitující exoplanety

28.01.2015 - Martin Reichman

Na observatoři ESO v Chile dopadlo první světlo na zrcadla a detektory nové sestavy dalekohledů NGTS, které budou hledat tranzitující exoplanety

Cílem projektu je hledání takzvaných tranzitujících exoplanet – planet v cizích hvězdných systémech, které z pohledu pozemského pozorovatele přecházejí přes disk své mateřské hvězdy a tím periodicky způsobují měřitelný pokles její jasnosti. Dalekohledy se zaměří především na hledání planet zhruba o velikosti Neptunu, tedy 2× až 8× větších, než je Země.

Nová generace supercitlivých dalekohledů

Systém NGTS (Next-Generation Transit Survey), tvoří sestava několika dalekohledů s primárním zrcadlem o průměru 20 cm pokrývajících na obloze široké zorné pole. Toto nové zařízení bylo vybudováno konsorciem firem ze Spojeného království, Švýcarska a Německa a je umístěno na observatoři Paranal v severním Chile.

Systém NGTS je navržen pro práci v plně automatickém režimu a bude nepřetržitě sledovat jasnost stovek tisíc poměrně jasných hvězd na jižní obloze. Při pátrání po exoplanetách dosáhne přesnosti měření jasnosti hvězd na úrovni tisícin magnitudy, což se dosud žádnému pozemnímu širokoúhlému přehlídkovému projektu nepodařilo. Kosmická observatoř Kepler sice dosahuje vyšší přesnosti měření jasnosti hvězd, zaměřuje se ale na menší oblast oblohy ve srovnání s NGTS.

• Zdroj textu: eso.org
  • Zdroj fotografií: ESO/R. West

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.