Tajemný gravitační kráter: Za Mléčnou dráhou vědci objevili stovky nových galaxií

Australský radioteleskop odhalil stovky galaxií ukrytých v gravitačním kráteru za Mléčnou dráhou. Třetina z nich byla pozorována vůbec poprvé

10.02.2016 - Martin Reichman

Tajemná oblast za jižní hranicí Mléčné dráhy nedává vědcům spát již od 70. let minulého století. Přezdívá se jí Velký atraktor, nebo též Velký přitahovač (Great Attractor). Jde o příznačné pojmenování -  oblast totiž funguje jako obří magnet, který přitahuje Mléčnou dráhu a tisíce dalších galaxií odhadovanou rychlostí 2 milionů kilometrů v hodině

Předpokládá se, že jde o domov mnoha milionů galaxií, podrobnějšímu průzkumu ale brání prach a plyn Mléčné dráhy. Doposud se podařilo zmapovat jen asi 9 stupňů této oblasti, nacházejících se za okrajem naší Galaxie. Hmotnost přitahovače vědci odhadují na 100 biliard (100 000 000 000 000 000) Sluncí!

Nyní se vědcům podařilo alespoň částečně poodkrýt tajemství této mimořádně zvláštní části vesmíru. Pomocí radioteleskopu se australským vědcům podařilo objevit 883 skrytých galaxií, přičemž jedna třetina z nich byla pozorována vůbec poprvé.

The Astronomical Journal