Těsné páry bílých trpaslíků splynou do velmi exotického druhu hvězdy

28.08.2017 - Stanislav Mihulka

Astronomové předpovídají, že dvojice velmi blízkých bílých trpaslíků po srážce vytvoří eruptivní proměnné hvězdy typu R Coronae Borealis

Velmi těsný pár - Dvojice bílých trpaslíků, pár milionů let před srážkou

Bílí trpaslíci jsou vlastně jádra hvězd podobných Slunci, která už mají svou hvězdnou kariéru za sebou. Mnoho z nich pozorujeme v párech, čili dvojhvězdách bílých trpaslíků. Ale jenom velice málo z těchto párů trpaslíků je tak těsných, že se trpaslíci oběhnou rychleji než za 1 hodinu.

Astrofyzik Mukremin Kilic z Oklahomské univerzity a jeho spolupracovníci objevili hned dva takové nové těsné páry, v nichž se trpaslíci oběhnou jednou za 40, respektive 46 minut. Podle Kilice jsou takové páry velmi zajímavé, protože vytvářejí intenzivní gravitační vlny. Naše přístroje by je brzy mohly detekovat, například připravovaný gravitační satelit LISA (Laser Interferometer Space Antenna).

Splynutí do exotické proměnné hvězdy

Otázkou je, co se stane, až se bílí trpaslíci v těchto těsných párech srazí. Jednou z možností je, že explodují jako supernova. Kilic se ale domnívá, že „jejich“ dva páry trpaslíků splynou do exotické hvězdy typu R Coronae Borealis. R Coronae Borealis jsou eruptivní proměnné hvězdy, které se stmívají a opět rozjasňují v nápadně nepravidelných intervalech. V Mléčné dráze v tuto chvíli známe asi 65 hvězd tohoto druhu.

TIP: Jak skončí bílí trpaslíci? Explodují jako supernovy, nebo upadnou v zapomnění

Vědci se domnívají, že se oba páry trpaslíků srazí za 20 až 35 milionů let. Z toho podle nich plyne, že se za dobu existence Mléčné dráhy mohlo objevit a následně splynout mnoho podobných párů bílých trpaslíků.

• Zdroj textu: University of Oklahoma
  • Zdroj fotografií: University of Oklahoma

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák