Trpíte nespavostí? Podle vědců máte možná umělecké nadání

03.04.2017 - Kateřina Helán Vašků

Podle výzkumu izraelských vědců existuje souvislost mezi vizuální představivostí a spánkem

Talentem k nespavosti - Pokud sníte o kariéře nového Picassa, můžete se podle studie vědců z University of Haifa „těšit“ na časté poruchy spánku.

Výzkumu badatelů z University of Haifa se zúčastnilo třicet vysokoškoláků ze sedmi různých institucí, přičemž polovina z nich studovala umělecký obor a druhá půlka společenské vědy. Podrobili se elektrofyziologickému záznamu spánku, který umožňuje zobrazit mozkové vlny v obou hemisférách, dále nosili na zápěstí zařízení monitorující jejich spánkovou aktivitu a nakonec vyplnili dotazník o svých spánkových návycích.

TIP: Nová studie ukazuje, jak pití kávy ovlivňuje spánkový režim

Ukázalo se, že čím vyšší byla úroveň jejich vizuální kreativity, tím – laicky řečeno – hůř spali. Badatelé také zjistili, že pokud ve vás dřímá verbální talent, s podobnými potížemi se zřejmě potýkat nebudete: Slovně tvořiví jedinci totiž v porovnání s těmi „vizuálními“ spali déle a chodili si lehnout později. Vědci se proto domnívají, že se každý druh kreativity pojí s jiným vzorcem spánku. Navíc to potvrzuje celkovou hypotézu, že obrazovou tvořivost aktivují v mozku odlišné mechanismy než tu slovní.

• Zdroj fotografií: Christie’s

Vizualizace zachycuje první známou mezihvězdnou planetku `Oumuamua. Získaná měření naznačují, že `Oumuamua je nejspíš husté, pravděpodobně kamenné nebo dokonce kovové 400 metrů dlouhé těleso, jeho povrch má temně červenou barvu a není pokryt ledem.

Pennsylvania Avenue, Washington (1900 a 2013)

Snímek z prosince 1969 zachycuje Mansona během eskorty k předběžnému slyšení u soudu.

Po elektrických automobilech přicházejí na řadu elektrické náklaďáky

Obsluha 40mm kanonu Bofors vyhlíží v létě 1944 v Normandii letouny nepřítele

Vlky, kteří dřív ohrožovali dobytek, lovci v Yellowstonském parku zcela vyhubili – načež došlo k výrazným výkyvům v ekosystému.