Unikátní objev: Britští paleontologové našli mozek druhohorního dinosaura

Za prvním objevem mozku velkých dinosaurů je výjimečná souhra okolností, ke které došlo už před 133 miliony let

30.10.2016 - Stanislav Mihulka

Co se asi honilo v hlavě velkým druhohorním dinosaurům, se asi jen tak nedozvíme. Díky objevu britských vědců ale máme možnost alespoň prozkoumat jejich zkamenělý mozek.

K samotnému výjimečnému objevu došlo už před více než deseti lety, když lovec fosilií v anglickém Sussexu narazil na nenápadný hnědý kámen. Ukázalo se ale, že tenhle kámen je hodně zajímavý.

Podobné nálezy jsou velmi vzácné. Měkké tkáně fosilizují mnohem hůře, než jiné součásti těla, a obvykle se rozloží. Původní majitel mozku zřejmě zemřel někde blízko vody v nějakém močálu a mozek se v takovém prostředí hned zakonzervoval. Musela to být velmi šťastná náhoda.

TIP: Gualicho: Tunový dravý dinosaurus s ručkami jako lidské děcko

Objevený mozek zřejmě patřil dinosaurovi, který byl blízký velkým býložravým iguanodonům, a žil ve spodní křídě, zhruba před 133 miliony let. Struktura zkamenělého mozku vykazuje podobnosti s mozky dnešních ptáků, kteří jsou přímými potomky druhohorních dinosaurů.

Jamie Hiscocks