Uvnitř modulu Cupola: Parádní výhledy i řídící centrum pro Canadarm 2

18.01.2015 - Redakce Tajemství vesmíru

Tento obrázek vnitřku Cupoly Mezinárodní vesmírné stanice byl pořízen 4. ledna tohoto roku. Velká okna umožňují posádce 42. expedice nádherný pohled ven. Kromě panaromatického výhledu hostí modul Cupola také řídící centrum pro robotické rameno, jehož část je na obrázku vidět rovněž. Canadarm 2 bylo používáno pro budování stanice, nyní se využívá zejména pro vykládání nákladu a pomáhá také kosmonautům při vesmírných procházkách.

• Zdroj textu: NASA

Optofobie

Většina z nás každý den ráno po probuzení celkem bez problémů otevře oči. Pokud však trpíte optofobií, pak ve vás právě zvednutí víček a pohlédnutí na okolí vyvolává nefalšovaný děs. Porucha obvykle propuká poté, co člověk spatří něco velmi traumatizujícího – například přítele při aktu nevěry či smrt matky. Před svým strachem se optofobici uzavírají do temných místností bez výzdoby a dalších rozptylujících prvků. Musejí-li však čelit pohledu, který nedokážou snést, nastává u nich panika a úzkostné stavy.

Za barvu jezírka Cracker Lake jsou odpovědné ledovce. Při odtávání je z nich do jezera odplavován jemný kamenný prach. Odraz světla od těchto mikroskopických částeček vytváří dojem tyrkysově modré barvy.

Irští rebelové ochotně využili možnosti, jak zpochybnit vládu Jindřicha VII., a udělali si z Lamberta Simnela svého „jediného legitimního krále“. Eduard Plantagenet (vpravo), 17. hrabě z Warwicku, se dostal coby člen poražených Yorků do towerského vězení v pouhých deseti letech. Zemřel v něm o 14 let později.

Snímek pořízený letos v roce 2017 sondou Cassini zachycuje zkracující se stíny, jež planeta vrhá na své prstence. Tehdy, v době Saturnova letního slunovratu, dopadají pouze na zcela vnitřní prstence