V blízkosti Země včera prolétla planetka velká jako 10patrový dům

10.01.2017 - Martin Reichman

Planetka o velikosti 10patrového domu prosvištěla včera v blízkosti Země. Vědci si jí všimli jen několik hodin předtím

Nebezpečí srážky? - Podle odhadů víme pouze o 60 % blízkozemních objektů větších než 1,5 kilometru. I tak je podle vědců pravděpodobnost nebezpečné srážky v příštích 100 letech jen 0,01 %.

Čeljabinský meteoroid, který vstoupil v únoru 2013 nad jižním Uralem do zemské atmosféry, uvolnil energii 20× až 30× větší, než byla energie atomových bomb použitých v Nagasaki a Hirošimě. Rázová vlna rozbila okna v šesti městech v okruhu 100 kilometrů a přes tisíc lidí skončilo s různými poraněními v nemocnicích.

Včera to mohlo být ještě horší – v poloviční vzdálenosti, než jaká dělí Měsíc od Země, prosvištěla kolem Země planetka 2017 AG13. Co do velikosti šlo o objekt zhruba dvojnásobné velikosti. Planetku přitom zaznamenali vědci obsluhující přehlídkový dalekohled Catalina Sky Survey jen několik hodin před průletem.

TIP: Proč nikdo neviděl Čeljabinský meteoroid? Hrozí nám něco podobného znovu?

V absolutních číslech dělilo planetku 2017 AG13 od Země zhruba 160 tisíc kilometrů, ve vesmírných rozměrech lze ale hovořit o těsném průletu. Velikost objektu a jeho rychlost nebyla dostatečně velká, aby mohla ohrozit život na Zemi, v případě srážky by ale v závislosti na místě dopadu mohlo jít o vážnou katastrofu.

• Zdroj textu: space.com

Vzducholoď Italia, jež se v roce 1928 měla vznést k severnímu pólu, nakonec svého cíle dosáhla, poté však tragicky ztroskotala.

Sériová výroba návratových modulů lodí Sojuz