V největším planetárním systému trvá jeden rok milion pozemských let

26.01.2016 - Martin Reichman

Vesmír často nabízí nečekané vzdálenosti a velikosti - nově objevený planetární systém je ale extrémem všech extrémů

Dlouho to vypadalo, že planeta s označením 2MASS J2126-8140 je zkrátka bezprizorním tulákem. Nikde v dosahu se totiž nenacházela její mateřská hvězda. Teprve až velkorysejší pohled nabídl nečekané odhalení – mateřskou hvězdou planety 2MASS J2126-8140 je bilion kilometrů vzdálený červený trpaslík s označením TYC 9486-927-1. Vzdálenost planety od mateřské hvězdy odpovídá 6 900 vzdáleností Země-Slunce, nebo chcete-li je 140× větší, než vzdálenost od Slunce k Plutu. Extrémní páreček se tak stal největší známou planetární soustavou ve vesmíru.

Podle Simona Murphyho z Australian National University je planeta plynným obrem přibližně 12 až 15× větším než je Jupiter a doba za kterou obkrouží svou mateřskou hvězdu, trvá zhruba milion pozemských let. Z povrchu planety se mateřská hvězda musí jevit jen jako tečka v nekonečném vesmíru.

• Zdroj textu: Australian National University
  • Zdroj fotografií: University of Hertfordshire, Neil James Cook

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.