Ve Švédsku objevili unikátní dvojitý kráter z prvohor

14.09.2015 - Stanislav Mihulka

V dnešním Jämtlandu vznikly před 458 miliony let ve stejnou chvíli dva krátery

Na Zemi máme počasí, zvětrávání a deskovou tektoniku, což komplikuje zachování kráterů z dávných dob. Přesto se občas povede objevit zajímavý kousek.

Švédští vědci objevili v kraji Jämtland na západě Švédska dvojici kráterů, které vznikly ve stejný okamžik před 458 miliony let, čili v období ordoviku. Jeden z kráterů je veliký – jeho průměr činí 7,5 kilometru. Ve vzdálenosti 16 kilometrů ho doprovází druhý kráter s průměrem 700 metrů.

Dvojité krátery jsou velmi neobvyklé. Krátery v Jämtlandu jsou vlastně jediným přesvědčivým dvojitým kráterem, který na Zemi známe. V té době zasáhlo Zemi vícero meteoritů, které pocházely ze srážky dvou velkých asteroidů ve Hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem.

• Zdroj textu: University of Gothenburg